Standardisering og produktifisering
Jeg håper jeg ikke fornærmer mange når jeg sier at en stor del av norsk industri er prosjektsentrert. Dette ligger jo litt i norsk industris natur, det er lite serieproduksjon når det skal bygges oljerigger, supply-skip, fiskebåter, oppdrettsanlegg osv. Når det er sagt betyr ikke det at man ikke skal ta lærdom fra de som […]
Read more
Prosjektledelse i digitaliseringsprosjekter
IT-prosjekter og digitaliseringsprosjekter har tradisjonelt hatt et dårlig rykte, prosjekter feiler og blir skrotet, budsjetter overskrides og løsninger blir langt fra slik man hadde sett for seg. Mye av dette kan tillegges dårlig prosjektledelse og planlegging. Jeg skal ikke gå dypt i metodikken her da jeg i stedet vil kort sette opp noen hovedpunkter som […]
Read more
Avvik, tiltak og formål
Hva styrer en produktrevisjon og hvordan kan dette gjøres smartere? Utnytter du det fulle potensialet av innholdet til en avviksrapport? Resultatet fra en avviksrapport, ofte kalt NCR (Non Conformance Report), er som regel en korreksjon, et preventivt tiltak eller et korrektivt tiltak. Disse begrepene blir ofte blandet, misforstått eller brukes feil, hvis de i det […]
Read more
Hva betyr egentlig «forankret i ledelsen»?
Fra tid til annen dukker det opp innsiktsfulle råd og innlegg om digital transformasjon. Et tilbakevendende råd er at man må ha en god «forankring i ledelsen» for å få en vellykket digitaliseringsprosess. Hva som faktisk menes med å «forankre» noe, hva det egentlig betyr i praksis, trenger en utdyping. Kan man ikke si at […]
Read more
Vet du hvem du handler av?
Alt for mange bedrifter har lite eller ingen kontroll på underleverandørene sine. Hvorfor er det så vanskelig? Er det latskap? Eller blir det nedprioritert i en hektisk hverdag? Skal bedriften din ISO-sertifiseres så må du ha rutiner for dette. Trenger det å være så vanskelig? Svaret er selvfølgelig «nei». Det handler stort sett om rutiner […]
Read more
Bedrifter er i voldelige forhold med IT-systemene sine
Ukentlig prater vi i Addwize med bedrifter som har en solid og god bunnlinje, og fornøyde ansatte som daglig går til krig mot egne systemer med et smil om munnen. Systemene er fra en svunnen tid, og jeg som er født i 1993 er en del av de siste generasjonene som vil kunne stå mellom […]
Read more
Store mengder verdifull informasjon er lagret i gründerens hode
Mange av kundene vi møter i hverdagen har utfordringer med at verdifull informasjon om virksomheten ofte er lagret i hodet på enkeltpersonene som startet forretningen. Selskapene vi møter hadde en god ide som har vokst, og over tid ble en suksess. Med suksess følger ofte ulike former for voksesmerter og uforutsette utfordringer. Dette sentrerer seg ofte rundt organisering av data i en eller annen form, eller mangelen på organisering av data. Vi møter ofte bedrifter som er i akkurat denne […]
Read more
Små og mellomstore bedrifter stikker hodet i oljen
Norge har ligget som et lite isolert olje-Galapagos i mange tiår og har i løpet av denne perioden utviklet en usunn vurdering av risiko og syn på omstilling og innovasjon. Det er tusenvis av norske bedrifter som de neste 20 årene vil få kjenne hvor vondt det faktisk kommer til å gjøre og ikke ha […]
Read more
Digisering, Digitalisering og Digital Transformasjon
I blogginnlegget om BOM håndtering står det om viktigheten av at de ulike BOM’ene har samme utgangspunkt uansett hvor i livssyklusen produktet er. Når riktig og oppdatert BOM skal implementeres i alle ledd i hele verdikjeden dukker fort buzzord som digitalisering og digital transformasjon opp. Dette kan skremme vann av de fleste…. For å ufarliggjøre dette skal jeg kort […]
Read more
Norske bedrifter kan spare millioner på bedre implementerte IT-systemer
Det ligger et stort potensiale i å sikre at verdifull informasjon i prosjekter ikke går tapt gjennom dårlig utnyttelse av IT-systemer. Mange bedrifter har tungrodde prosesser som bærer preg av mye manuelt arbeid og lite tilgjengelig informasjon på tvers av beslutningstakere i bedriften. Vår oppfatning er at bedrifter taper millioner av kroner på dette. Kunden […]
Read more