Norske bedrifter kan spare millioner på bedre implementerte IT-systemer 

Trygve Monclair Bøe | 05/10/2021

Det ligger et stort potensiale i å sikre at verdifull informasjon i prosjekter ikke går tapt gjennom dårlig utnyttelse av IT-systemer. Mange bedrifter har tungrodde prosesser som bærer preg av mye manuelt arbeid og lite tilgjengelig informasjon på tvers av beslutningstakere i bedriften. Vår oppfatning er at bedrifter taper millioner av kroner på dette. 

Kunden 

Det er gjerne slik at produkter eller prosjekter som leveres til kundene er sammensatte og komplekse, salgsprosessene er lange og inneholder mye informasjon. Kravspesifikasjonen endrer seg gjerne gjennom salgsprosessen, produktets- eller løsningens kompleksitet øker, hvilke ressurser som må til for å kunne levere er uklart osv. Det å ha gode rutiner og prosedyrer for å ivareta denne informasjonen er essensiell for å kunne levere et godt produkt eller løsning til kunden til rett tid og pris. Ikke bare skal man ivareta denne informasjonen, den skal enkelt overføres til f.eks. prosjektavdelingen, engineering, innkjøp og produksjon osv. Dette uten å måtte taste inn informasjonen på nytt og ikke minst skal ikke informasjon bli borte på veien. I dag finnes det flere måter å unngå problematikken nevnt ovenfor, og jeg håper at flere bedrifter vil se på sånne løsninger fremover. 

Lønnsomhet 

Det å ha god kontroll på BOM (Bill of Materials – stykkliste) henger tett sammen med utfordringene i forrige avsnitt, og er nøkkelen til god lønnsomhet. BOM’en kan sammenliknes med oppskriften til en matrett, det er BOM’en som forteller hva produktet eller prosjektet består av og er selve ryggraden i beskrivelsen av hvordan produktet eller prosjektet skal produseres og sammenstilles. Det er i dag fult mulig å ha en og samme BOM som flyter gjennom alle bedriftens prosesser. (Dog med ulike representasjoner eller visninger ettersom hvem som skal bruke BOM’en.) Innkjøp skal til enhver tid ha tilgang til samme oppdaterte BOM som f.eks. salgs- og prosjekt-avdelingene. Det samme med produksjon, service og ettermarked. Hvem har ikke opplevd å sende en servicetekniker ut til kunde med feil reservedeler fordi man ikke visste med 100% sikkerhet hva som faktisk var levert til kunde? God kontroll på BOM integrert i alle bedriftens prosesser gir store besparelser i form av ingen feilbestillinger, ingen feilproduksjon og ingen feilleveranser. Sistnevnte uansett om vi snakker om leveranse av produkt, prosjekt eller service. 

Avsluttningsvis 

Ved å fokusere på disse to tingene vil man fort se at besparelsene kommer. Faktisk vil man se at ved en slik helhetstenking vil løsninger dukke opp, og som en konsekvens kan man redusere antall IT systemer, eller implementere et mer helhetlig system uten å nevne noen TBFer…