Hvem sa hva?
(om du synes temaet er spennende bør du lese del 1 av dette blogginnlegget før du går i gang) Noe jeg sikkert ikke er alene om å oppleve i arbeidslivet er at personer som har ulike roller i en bedrift hører ulike ting i møter. Dette gjør at man ofte har ulike oppfatninger av hva […]
Read moreForskjellen på forretningsutvikling og salg
Det er ofte jeg har diskusjoner med kunder eller kollegaer i forbindelse med salg hvor jeg mener at diskusjonen handler om forretningsutvikling, mens kunden eller kollegaen mener vi diskuterer salg.
Read moreBremser Innovasjon Norge omstilling hos SMB?
Noe jeg opplever som utfordrende i møte med virkemiddelapparatet er at de ofte definerer hva omstilling, bærekraft og nyskaping betyr for den enkelt bedrift som skal søke midler. Kundesegmentet vi jobber med er små og mellomstore produksjonsbedrifter, fra nord til sør, og dette innlegget er spesielt rettet mot bedrifter som har 15-40 ansatte. Som forretningsutvikler […]
Read moreStandardisering og produktifisering
Jeg håper jeg ikke fornærmer mange når jeg sier at en stor del av norsk industri er prosjektsentrert. Dette ligger jo litt i norsk industris natur, det er lite serieproduksjon når det skal bygges oljerigger, supply-skip, fiskebåter, oppdrettsanlegg osv. Når det er sagt betyr ikke det at man ikke skal ta lærdom fra de som […]
Read moreProsjektledelse i digitaliseringsprosjekter
IT-prosjekter og digitaliseringsprosjekter har tradisjonelt hatt et dårlig rykte, prosjekter feiler og blir skrotet, budsjetter overskrides og løsninger blir langt fra slik man hadde sett for seg. Mye av dette kan tillegges dårlig prosjektledelse og planlegging. Jeg skal ikke gå dypt i metodikken her da jeg i stedet vil kort sette opp noen hovedpunkter som […]
Read moreAvvik, tiltak og formål
Hva styrer en produktrevisjon og hvordan kan dette gjøres smartere? Utnytter du det fulle potensialet av innholdet til en avviksrapport? Resultatet fra en avviksrapport, ofte kalt NCR (Non Conformance Report), er som regel en korreksjon, et preventivt tiltak eller et korrektivt tiltak. Disse begrepene blir ofte blandet, misforstått eller brukes feil, hvis de i det […]
Read moreHva betyr egentlig “forankret i ledelsen”?
Fra tid til annen dukker det opp innsiktsfulle råd og innlegg om digital transformasjon. Et tilbakevendende råd er at man må ha en god «forankring i ledelsen» for å få en vellykket digitaliseringsprosess. Hva som faktisk menes med å «forankre» noe, hva det egentlig betyr i praksis, trenger en utdyping. Kan man ikke si at […]
Read moreVet du hvem du handler av?
Alt for mange bedrifter har lite eller ingen kontroll på underleverandørene sine. Hvorfor er det så vanskelig? Er det latskap? Eller blir det nedprioritert i en hektisk hverdag? Skal bedriften din ISO-sertifiseres så må du ha rutiner for dette. Trenger det å være så vanskelig? Svaret er selvfølgelig «nei». Det handler stort sett om rutiner […]
Read moreBedrifter er i voldelige forhold med IT-systemene sine
Ukentlig prater vi i Addwize med bedrifter som har en solid og god bunnlinje, og fornøyde ansatte som daglig går til krig mot egne systemer med et smil om munnen. Systemene er fra en svunnen tid, og jeg som er født i 1993 er en del av de siste generasjonene som vil kunne stå mellom […]
Read moreStore mengder verdifull informasjon er lagret i gründerens hode
Mange av kundene vi møter i hverdagen har utfordringer med at verdifull informasjon om virksomheten ofte er lagret i hodet på enkeltpersonene som startet forretningen. Selskapene vi møter hadde en god ide som har vokst, og over tid ble en suksess. Med suksess følger ofte ulike former for voksesmerter og uforutsette utfordringer. Dette sentrerer seg ofte rundt organisering av data i en eller annen form, eller mangelen på organisering av data. Vi møter ofte bedrifter som er i akkurat denne […]
Read more