Mange selskaper forsøker å lære av likhetene mellom prosjektorientert produksjon og produktorientert produksjon. Enten vi snakker om prosjektorienterte selskaper som forsøker å lære av de med produktorientering ved å standardisere og produktifisere, eller produktorienterte selskaper som ønsker å lære av prosjektorienterte selskaper i form av skreddersydde løsninger som er unikt i forhold til kundens behov. Disse læringsforsøkene gir ikke alltid det resultatet man hadde sett for seg.
La oss se på noen teorier om hvorfor dette kan være så vanskelig.
Hva er forskjellen mellom prosjektorientert og produktorientert?
Prosjektorientert:
- Kundetilpasset og unik løsning
- Skreddersydd i forhold til kundens behov.
- Kostbart
- Storparten av kostnadene til leveransen er knyttet mot utforming av tilbud, avtaleverk og engineering.
- Utviklingskostnadene er en investering som dekkes av kunden.
Produktorientert:
- Genereisk standardløsning
- «One size fits all»
- Hver enkelt leveranse er relativt rimelig.
- Kostnadene ligger på produktutvikling.
- Produktutviklingskostnadene dekkes av selskapet selv.
Synergier
Hva er det disse to helt ulike måtene å drive forretning på forsøker å lære av hverandre og hva gjør det vanskelig?
Prosjektorienterte selskaper forsøker å standardisere og lage produkter som på enklest mulig vis kan konfigureres og tilpasses hver enkelt leveranse. Man starter gjerne med å se på enkeltleveranser i sin helhet og forsøker å finne fellesnevnere. Ut fra disse fellesnevnerne lager man underprodukter som på enklest mulig vis kan konfigureres eller sammenstilles basert på kundens behov og ønsker. Utfordringen med standardiseringsprosjekter som dette er at man ser seg blind på alle variantene som kan oppstå, og man ender ofte opp i en slags beslutningsvegring hvor man har oppnådd liten grad av standardisering.
Prosjektorientert
Så hvordan kan prosjektorienterte selskaper komme over denne beslutningsvegringen?
- Sterk og tydelig ledelse.
Ledelsen må være tydelig på at de støtter opp om standardiseringen. I praksis betyr det at ledelsen må klare å stå i vanskelige valg, tørre å gjøre feil og tillate medarbeiderne å «prøve og feile». - Si nei til prosjekter.
Det er en enkelt årsak som utpeker seg som den vanligste årsaken til at produktifiseringsprosjekter feiler, manglende evne til å si nei til prosjekter. Skal man standardisere så må man tørre å si nei til prosjekter som havner utenfor standarden. Dette er selvfølgelig vanskelig da man må stole på at valget om retning i produktifiseringen er det rette. - Bryt prosjektene ned i mindre deler som kan standardiseres og produktifiseres. Rent teknisk er det lurt å se på de ulike prosjektene og bryte leveransene ned i mindre deler/produkter. Disse kan man sette sammen i ulike konfigurasjoner i nye prosjekter. På den måten bygger man opp mindre standardprodukter som kan bukes i en slags «configure-to-order eller assemble-to-order tilnærming.
Produktorientert
Produktorienterte selskaper sliter ofte med at de ikke treffer kundens behov godt nok. De vinner ofte på pris da høyt volum gir lave produksjonskostnader og utviklingskostnader fordelt over mange enheter. Kunder som handler av denne type produsenter må ofte selv gjøre dyre tilpassinger eller kjøpe flere produkter for å dekke behovet de har.
Mange produktorienterte selskaper ser derfor gjerne til prosjektorienterte selskaper for å lære. Kan man bryte ned produktene til mindre enheter og på den måten kunne lage konfigurerbare løsninger? (Høres det kjent ut?) Utfordringen med prosjekter hvor man forsøker å få større grad av kundetilpassede løsninger er at kostnadene øker mer enn man hadde sett for seg.
Så hvordan får man kontroll på utfordringene forbundet med prosjekter som dette?
- Ikke ta lett på prosjektledelsen.
Det er viktig med en god prosjektleder når man skal utvikle løsninger for mer kundetilpasset produksjon. Gjør god kartlegging av markedet og produktene og velg ut en produktgruppe man ser raskt vil profitere på stor grad av kundetilpassing. Bruk god tid på å få oversikt over hva som skal til for å lage et konfigurerbart produkt slik at man slipper uforutsette kostnader eller oppgaver. - Ikke vær redd for å ta betalt.
Betalingsvilligheten for skreddersydde løsninger er gjerne høyere enn mann kanskje ser for seg. Kartlegg markedet godt og vær sikker på hva kundene er villige til å betale for en skreddersydd løsning. Og husk, til forskjell fra standardprodukter hvor produktleverandøren selv tar utviklingskostnadene så tar kunden utviklingskostnadene der det er tilpassinger og engineering. - Opplevd skreddersøm er ofte høyere enn hva den i realiteten er.
Jeg mener ikke at man skal lure kunden, men det skal ikke mange kombinasjonene til før antallet varianter blir veldig stort. Sett tydelige grenser for hva som skal kunne tilpasses og hold deg til planen, kunden vil sette stor pris på fleksibiliteten uansett.