En liten fugl sa: «Vi har nettopp kjøpt et QMS-system og planlegger å bruke det til å administrere endringsordrer. Hvordan vil det fungere med vårt fremtidige PLM-system? Og i samme åndedrag sa de at produksjonen vår hadde ERP, så vi trenger ikke bekymre oss for MBOM.»
Silotenking
Dessverre er silotenkning veldig naturlig. Be ingeniører om å løse et problem, så kommer de tilbake med Excel som dokumenterer informasjonen og alt de trenger for å få tingen gjort. Slik ble regneark det nest beste verktøyet for alt – enkelt å begynne med, fleksibelt og rotete. Dessverre er silotenking også veldig naturlig måte å jobbe (og gjøre feil) i den store siloede-organisasjonen – avdelingsoppgaver, prosesser, ansvar osv. Alle disse tingene hjelper bedrifter til å gli inn i en silotankegang. På en annen side er siloer ikke en dårlig ting hvis de brukes til å bryte prosessen og ansvaret, spesielt for måling og ytelsesoptimalisering. Sistnevnte kommer bare hvis du fokuserer på den helhetlige dataflyten.
Finn den riktige TBFen
Hvis alt du har er en hammer, ser alt ut som en spiker. Når selskaper prøver å løse sine data- og styringsproblemer ved å finne det «riktige trebokstavssystemet» (f.eks. PLM, QMS, PDM, ERP, CRM, SCM, TQM, PIM, MDM, etc.), så ender en opp med en dyrehage av virksomhetssystemer, frakoblede og dysfunksjonelle. Det er ikke noe galt i å finne det riktige systemet, men vær forsiktig når du prøver å finne det riktige “akronymet”. Systemene med de samme akronymene har ofte ikke de samme funksjonene selv om de kalles det samme. Ting kan utføre annerledes og systemene kan være mer inkompatible enn man skulle trodd.
Fokus på dataflyt
Data er sentrum for enhver vellykket prosessorganisering. Å tenke på hvordan du organiserer produktdata kan hjelpe deg til å tenke systematisk om produktets livssyklus og flyt. Du bør alltid huske på hvordan du organiserer dataene, eliminerer mulig redundans, upålitelig synkronisering mellom systemene og mulig inkonsekvense data. Tenk på hvordan du kan ha en enkelt sannhetskilde om produktoppføringer, revisjoner og relasjoner, og hvordan prosesser kan organiseres og effektiviseres rundt dataene.
Hvilket system bør administrere endringsordre – PLM vs QMS vs PDM vs ERP?
Hvis vi går tilbake til sitatet i begynnelsen. En kan lett bli forvirret av forsøket på å tenke på en endringsordre som et dokument med informasjon og signaturer. Selv om endringsordre kan presenteres som et trykt dokument, er den riktige måten å tenke på endringsordre som en prosess med produktinformasjonspostene som deles mellom mennesker og lar dem ta beslutninger og senere fungere som en informasjonskilde som kan spores og rapporteres.
Menneskene
Verdens mest optimaliserte TBF system vil mest sannsynlig ikke implementeres eller tas godt imot av de forskjellige brukerne av systemet, fordi det ikke passer inn i virkelighetens arbeidsmetodikk. Menneskene kan endres, mennesker kan endre rutiner, men det er kun når systemene oppleves som et verktøy for å hjelpe de og ikke et verktøy som en «bare gjør det som står at vi må, men i virkeligheten gjør vi det annerledes». Sørg for å ha med deg menneskene som blir påvirket av et systeminnkjøp/bytte slik at de føler at de er en del av arkitekturen og beslutningen.
Konklusjon
Silotenking er en dårlig ting. Når et selskap planlegger sine aktiviteter som en oppgaveliste basert på hva hver person trenger å gjøre, ender det vanligvis opp med en systemkatastrofe. Det er som å lage et øyeblikksbilde av hva hver person trenger å gjøre og legge det i et Excel -regneark. Noen vil ende opp med listen over deler i en bestemt samling, noen andre vil ende opp med en liste over leverandører og hva som må kjøpes, og noen andre vil få en liste over kunder og kvalitetshendelser per kunde. En annen synd er et forsøk på å finne det riktige forkortelsen på tre bokstaver for hver bedriftsfunksjon uten å planlegge en hel dataflyt og hvordan systemer vil samhandle. Den eneste riktige tilnærmingen er å tenke på produktinformasjon først. Når du har opprettet en produktartikkel for alle varer, deres livssyklus og hvordan de brukes i flere produkter, kan du tenke på andre funksjoner og hvordan disse funksjonene (f.eks. Endringsprosess, kvalitetskontroll, innkjøp, etc.) bruker produktinformasjon. Fokuser på den holistiske dataflyten og kom deg ut av silotenkningen.