New Product Introduction (NPI), også kjent som New Product Development (NPD), er definerte prosesser som handler om hvordan de tar frem produkter og tjenester til markedet. Mange bedrifter og system bruker disse akronymene om hverandre
NPI refererer i utgangspunktet spesifikt til produksjon og lansering av nye produkter, hvor derimot NPD er opptatt av konseptgenerering, designprosessen og kommersialisering av disse produktene. Som sådan er det betydelig overlapping mellom de to når prosessen utvikler seg fra konsept til utvikling til lansering. Disse prosessene bør benytte ressurser fra hele organisasjonen, samt eksterne, for å sikre at produktlanseringen går etter budsjett og etter planen.
Fordelene med optimaliserte NPI/NPD prosesser inkluderer:
🕡 Redusert time-to-market
📉 Reduserte utviklingskostnader
💎 Høyere kvalitet på produktene
📝 Lavere risiko for designfeil
Gjennomtenkte NPI planer kan ha en betydelig innvirkning på bunnlinjen, det kan gi lavere behov for investeringer i kapital og tid på forhånd, samtidig som fortjenesten og produktets livssyklus øker. Vellykket lansering av et nytt produkt kan imidlertid komme med en rekke uforutsette utfordringer, selv om organisasjonen din har grundig kunnskap om markedet og en godt utarbeidet plan. Implementeringen av nye NPI/NPD prosesser starter ideelt før produktene har flyttet ut av designfasen. Dette indikerer ikke bare slutten på utviklingsprosessen, men også begynnelsen på salgsprosessen.